אוסטאופורוזיס או דלדול עצם בגיל הזהב

פירוש המילה אוסטאופורוזיס הוא "עצם נקבובית". ואכן, האוסטאופורוזיס היא מחלה הגורמת לאובדן מתמשך של צפיפות העצם, פוגעת בשלד וגורמת להופעה תכופה של שברים במקומות שונים בגוף.

לרוב מתחילה הירידה בצפיפות העצם אצל שני המינים לאחר גיל 40 אך אצל נשים בגיל המעבר ומאוחר יותר בגיל הזהב שכיחות התופעה היא גבוהה הרבה יותר. לפי הסטטיסטיקות הקיימות אחת מכל ארבע נשים בגיל המעבר ואחת מכל שלוש נשים בגיל הזהב סובלת או תסבול מאוסטאופורוזיס. כ-35 אחוזים מהנשים תסבולנה משבר אחד לפחות עד גיל 70.

מהי מחלת האוסטאופורוזיס?

לאובדן צפיפות העצם ישנם שני מצבים, האחד קרוי "אוסטיאוקלמיה" או "רככת העצמות" והוא נוצר כתוצאה ממחסור בסידן, והאוסטאופורוזיס הנוצר כתוצאה ממחסור בסידן ובמינרלים נוספים וגם מירידה במרכיבים הלא מינראליים של העצם.

עצמות גופנו בנויות משתי שכבות: קליפת העצם, שהיא בעלת מבנה קשה ומוצק מאוד, והחלק הפנימי, שהוא ספוגי ובנוי מקורי עצם דקים השזורים זה בזה ויוצרים מעין רשת צפופה. קצב אובדן הצפיפות בחלק הספוגי של העצם הוא מהיר פי שישה מקצב אובדן הצפיפות בקליפת העצם.

האוסטאופורוזיס אצל נשים בגיל הזהב מושפע לרוב מהפסקת המחזור החודשי והפסקת הפעילות ההורמונאלית של הגוף. ההפרשה הסדירה של הורמון המין הנשי, אסטרוגן, במהלך תקופת הפריון אצל נשים שומרת על צפיפות העצם, ולאחר הפסקתה מתחיל תהליך הדרגתי של אובדן מסת העצם.

גורמי סיכון למחלה

לבד מהפסקת הפעילות ההורמונאלית והמחזור החודשי, ישנם גורמים רבים המשפיעים על הופעת האוסטאופורוזיס ועל החמרתה במהלך הזמן. תורשה והיסטוריה משפחתית, עצמות קטנות וגובה נמוך, צריכה נמוכה של מוצרי מזון המכילים סידן, רזון, שתיית אלכוהול מרובה, עישון והיעדר פעילות גופנית הם רק אחדים מהם.

התפתחות אוסטאופורוזיס בגיל הזהב

ככל שהעצמות הופכות חלשות יותר, כך גם מתרבים השברים בגפיים, בחוליות עמוד השדרה, בצלעות, בירכיים ובמקומות נוספים. העצמות הנושאות משקל רב יותר, הן גם הרגישות יותר לכאב ולשבירה.

מעל מיליון וחצי שברים מתרחשים כל שנה כתוצאה ממחלת האוסטיאופורוזיס הן אצל נשים בגיל המעבר ובגיל הזהב והן אצל גברים, כאשר כ-250,000 מתוכם הם שברים בעצם הירך. לפי הסטטיסטיקות כשליש מהנשים בגיל הזהב תשבורנה את עצם הירך. השבר בעצם הירך הוא שבר יחסית קשה הגורם לסבל רב, וההחלמה ממנו כרוכה בטיפול ממושך.

דרכי התמודדות עם אוסטאופורוזיס

כדי למנוע את התפרצותה של מחלת האוסטיאופורוזיס או את החמרתה, ניתן לנקוט בכמה צעדים:

פעילות גופנית – לפעילות הגופנית ישנה חשיבות רבה בשמירה על עצמות חזקות ובריאות. במחקרים נמצא, כי לכושר גופני סדיר ישנה השפעה ישירה על צפיפות העצם. הקפדה על פעילות גופנית מתאימה כשלוש פעמים בשבוע מונעת את אובדן מסת העצם לאחר גיל המעבר וגם בגיל הזהב.

תזונה – חשוב מאוד להקפיד על תזונה המכילה כמויות סידן גדולות: דגנים, דגים עם עצמות, קטניות, ירקות  ובעיקר מוצרי חלב. יש להימנע ככל הניתן מצריכת קפאין, מלח וסוכר הפוגעים בספיגת הסידן בגוף ובעצמות.




מאמרים אחרונים

קישורים
- דמנציה - שיטיון

שאלות? בקשות? אנחנו לשירותך:
שם:
דוא"ל:
טלפון:
הודעה:



גיל הזהב | רשלנות בניתוח קטרקט | התמודדות מול דמנציה | מפת האתר
מחלת האוסטאופורוזיס בגיל הזהב - מניעה, אבחון והתמודדות!